Wednesday 31 July 2013

Ibu Mengandung: Vitamin apa yang sesuai diambil

There's Nothing Better Than Being Called  MOMMY!!

 
Salam
Saya doakan kalian semua pembaca blog saya dalam keadaan sihat menjalani ibadah puasa dan terus meningkatkan amalan sebanyaknya. InsyaAllah.

Set Vitamin Ibu HAmil Shaklee
I'm Expecting

 
Tidak dinafikan, vitamin merupakan makanan tambahan yang amat diperlukan oleh badan untuk mengisi ruang-ruang kosong yang tidak dapat dipenuhi oleh si ibu dalam diet seharian mereka. Bagi ibu mengandung terutamanya, ada beberapa vitamin yang disarankan untuk diambil semasa mengandung demi memastikan bayi dalam kandungan membesar dengan sihat dan cukup dengan keperluan zat.
 
Vitamin Apa Yang Perlu??
 
 Vitamin yang perlu diambil oleh ibu mengandung adalah protein, multivitamin yang lengkap dengan zat besi, B-complex, yang lengkap dengan Folik Asid, Vitamin C, Kalsium dan Omega.


Fungsi Setiap Vitamin

 Secara ringkasnya, kepentingan setiap vitamin adalah seperti berikut:
  • Protien: untuk membina sel. Sel terbina daripada protein. Tanpa protein, pembinaan dan perkembangan sel boleh terbantut.
  • Multivitamin dengan zat besi: demi memastikan sel mendapat semua vitamin yang penting dalam membentuk organ. Zat besi sangat penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.
  • B-complex: penting untuk pembinaan sel darah, saraf dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala.
  • Vitamin C: pembentukan kolagen dan membentuk system antibody
  • Kalsium: pembinaan sel darah merah serta tulang bayi yang sempurna
  • Omega: membantu pembentukan sel otak
 Harus diingat, ada beberapa vitamin yang tidak disarankan diambil semasa mengandung. Antaranya ialah
  • Vitamin E
  • Alfalfa
  • GLA
  • Vivix
  • Cinch
(dapatkan nasihat doctor jika diperlukan).
Vitamin yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan kerana dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya di awal-awal kehamilan, imunisasi si ibu memang rendah kerana memberi laluan kepada bayi untuk membesar dalam rahim. Pengambilan vitamin yang tinggi antioksidan boleh menyebabkan risiko keguguran pada janin. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sahaja sejurus selepas si ibu disahkan mengandung bagi menjaga janin dalam kandungan.
 
#credit to Pn Norita Idris
 
Sebelum anda membeli apa jua vitamin, dapatkan nasihat dan konsultasi dari pengedar yang sah agar pengambilan vitamin memberi kesan yang optimum dan terbaik buat anda dan bayi.
 
Set Vitamin Ibu Mengandung untuk tempoh 9 bulan kehamilan
 
 Salam Sayang


These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut untuk keahlian / pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui Email Yahoo: nurhanani_zawawi@yahoo.com Gmail: nurhanani6478@gmail.com Whatsapp: 017-7724649. Shaklee ID : 830451

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...