Monday 22 July 2013

Tips Mengatasi Morning Sickness Bagi Wanita Hamil

  " Tahniah!!! Puan Hamil 6 Minggu"

 
 
Salam
Alhamdullilah.... Saat kali pertama dikhabarkan hamil, pastinya perasaan gembira yang tidak terkata.. Rasanya nak beritahu satu dunia yang kita bakal bergelar ibu.. Begitulah jua perasaan saya kali pertama hamil.. Syukur atas segala nikmat ALLAH..
Namun, bagi sesetengah ibu yang hamil, morning sickness seolah-olah tidak dapat dipisahkan. Namun ada juga yang tidak pernah mengalami morning sickness. Namun, janganlah kita stress atau takut untuk menghadapinya fasa ini. Inilah saat terindah yang mesti kita lalui, sebelum bergelar ibu. Morning Sickness biasanya datang pada trimester pertama (3 bulan pertama). Kadang-kala ia boleh berlaku dalam tempoh yang lebih panjang, trimester kedua dan sehingga trimester ketiga. Ia bergantung pada setiap individu, malahan ada yang berlanjutan sehingga saat-saat melahirkan.
 
Vitamin Ibu hamil


Faktor Yang Menyebabkan Morning Sickness
  1. Progesteron menyebabkan otot menjadi lebih relaks, termasuk otot system pencernaan. Makanan akan berada lebih lama dalam system pencernaan dan boleh menyebabkan "angin". Ia juga menghantar isyarat "muntah" kepada otak.
  2. Masalah kelenjar tiroid yang membawa kepada hyperemesis gravidum. Keadaan ini menyebabkan ibu hamil mengalami muntah yang teruk sehingga badan menjadi kering dan perlu mendapat rawatan di hospital. Banyak sebab hyperemesis gravidum ini. Antaranya ialah masalah tiroid dan mempunyai cyst dalam uterus.
  3. Keperluan nutrisi seorang ibu hamil meningkat. Adakah perlu seorang ibu hamil makan dengan banyak?? Makan banyak itu mungkin betul, tetapi bukan makan nasi perlu bertambah sehingga 3 pinggan. Kita kena faham keperluan badan dengan keperluan perut. Makan lebih kerap tapi dalam kuantiti yang berpada. Badan perlukan nutrisi lebih sewaktu hamil.
Oleh itu, ibu yang hamil memerlukan:
  • Vitamin atau makanan tambahan yang mudah diserap dan diurai oleh tubuh.
  • Zat-zat seperti kalsium, Vitamin B, zat besi, protien dan lain-lain lagi diperlukan sehingga 2 kali ganda lebih semasa hamil.
Ciri-Ciri Vitamin Untuk Ibu Hamil:
  • Vitamin tersebut perlulah diproses secara semulajadi. Mengandungi nutrient penting yang kadangkala tidak dibekalkan oleh klinik. Sebagai contoh, kebanyakan klinik membekalkan asid folik, namun bukan sepenunhya keperluan Vitamin B.
  • Tiada bahan-bahan sintetik terutama pewarna dan perasa tiruan. (Cuba genggam vitamin yang anda ambil sekarang, adakah warnanya melekat pada tangan?? Itu tandanya ada pewarna tiruan!!.
  • Vitamin yang mudah dicerna oleh tubuh dan tiada kesan sampingan.
Vitamin Shaklee untuk Ibu Hamil:

Set Vitamin Shaklee Untuk Ibu Hamil

  1. Vitalea With Iron Formula (Vitalea)
  2. B-complex with Folic Acid
  3. Sustained Release Vita-C 500mg
  4. Ostematrix (kalsium)
  5. Energizing Soy Protien (ESP)/ Meal Shake
  6. Omega Guard ( Untuk kandungan 4 bulan ke atas)
 
Kehamilan suatu fasa yang sangat indah. Tempohilah dengan rasa gembira kerana anda bakal bertemu dengan si Comel yang menanti anda sebagai seorang IBU..
 
Salam Sayang
 



These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut untuk keahlian / pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui Email Yahoo: nurhanani_zawawi@yahoo.com Gmail: nurhanani6478@gmail.com Whatsapp: 017-7724649. Shaklee ID : 830451

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...